Tilbage til Menu
Jesus Kommer Til Dig I Din Dal
af Josef Prince

Da bragte Melkisedek, konge af Salem, brød og vin frem; han var Guds Højestes præst. Og han velsignede ham og sagde: "Velsignet være Abram af Gud den Højeste, himlens og jordens ejer; og lovet være Gud den Højeste, som har givet dine fjender i din hånd."
1 Mosebog 14:18-20.

Jeg ved ikke, hvilken dal du befinder dig i lige nu, men jeg vil gerne dele et stærkt billede i Bibelen, som jeg beder til vil opmuntre dig.

Hver gang noget bliver nævnt i Bibelen for første gang, er det altid vigtigt. Ved du, hvor du finder brødet og vinen nævnt sammen for første gang? Det er der i dagens skrifter.

Hvem er Melkisedek? Bibelen fortæller os, at vor Herre Jesus er "en præst for evigt efter Melkisedeks orden" (Hebr. 7:17). Mange forskere mener, at han er en præ-inkarneret fremtræden af Kristus. Men det er klart, at Melkisedek er et forbillede på Kristus.

Melkisedek var kongen af Salem, hvilket betyder "fred". Men Salem betyder meget mere end fred. Det betyder også "fuldstændig, sikker, perfekt, hel og fuld."

Melkisedek mødte Abram i Shave-dalen eller Kongens Dal (1 Mos. 14:17). Kongerne's Dal er faktisk i Kidron Valley. Kidron på hebraisk er fra ordet qadar , som betyder "mørke".

Melkisedek var ikke den eneste til stede sammen med Abram. Bera, kongen af Sodoma, gik ud for at møde Abram, før Melkisedek ankom (1 Mos. 14:2, 17). Beras navn på hebraisk betyder "den ondes søn".

Jeg gav dig al den baggrund, fordi jeg ønsker, at du skal se dette: Når du er i et sted med mørke, kommer din Herre Jesus til dig og bærer brød og vin .

Du spørger måske: "Vil nadveren ikke blive noget der holder mig rfter lovens bogstav, som jeg skal gøre?" Ikke hvis du ser dig selv modtage brødet og vinen fra Herren Jesus selv. Nadveren er ikke noget, du gør; du modtager nadveren ligesom Abram gjorde.

I din tid med mørke, glem ikke, at Herren har givet dig nadveren som en håndgribelig, praktisk måde at huske alt, hvad han har gjort for dig, og møde sin kærlighed. Du behøver ikke klare situationen helt selv. Herren er med dig, og han ønsker, at du bringer ham enhver frygt og enhver bekymring. Tal med ham.

Når jeg er bange, synger jeg gerne ordene fra Davids salmer for at styrke mig i Herren. Må du blive fyldt med hans styrke, når du mediterer over og tilbeder ham med disse ord fra salmisten:

Du er mit gemmested; Du skal bevare mig fra trængsel; Du skal omgive mig med frelsesange. . . Når jeg er bange, vil jeg stole på dig.
— Salme 32:7; 56:3.

Til Dag 27
OP